tangram gans

 

 

tangram gans

 

 

tangram kat

 

tangram kat

Tangram "Gans"    De schets maakt gebruik  van de superclass:  "Vormen"                       terug naar de inleiding
en objecten van de subclasses:   "Drieh_an" , "Paral" en "Rechthoek".
 
De 3 tangram rechhoekige driehoeken worden samengesteld met Drieh_an, zie de tabel:
Het eerste argument in de constructor is de lengte van de schuine zijde.
a = sqrt(2*n*n);
 
driehoek basis  
schuine zijde
  hoogte                                               
 klein,    basis = a    n    a/2  
 middel, basis = 2*n    a    n  
 groot,   basis = 2*a    2*n    a  
 
 

Vormen vorm[];  
Ruitjes ruitjespap; 
  
void setup() {   
  // fullScreen();   
 size(500,800);   
  int n = height/12;   
  float a = sqrt(2*n*n);   
  float x = width/2;   
  float y = height/2;    
  //gans   
  vorm = new Vormen[7];  
  ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y); 
  vorm[0]  = new Drieh_an(n*2, 2, x,   y,       -135, color(255, 255, 0));   
  vorm[1]  = new Drieh_an(n*2, 3, x,   y,        -45, color(0, 255, 0));    
  vorm[2]  = new Rechthoek(n,n,5, x,   y,          0, color(0, 244, 255));   
  vorm[3]  = new Drieh_an(n,   6, x,   y+2*n,    135, color(255, 255, 0));   
  vorm[4]  = new Drieh_an(n,   6, x-n, y+n,      180, color(255, 255, 0));   
  vorm[5] = new  Drieh_an(a,   6, x-n, y-(2*n+a), 45, color(0, 0, 255));    
  vorm[6] = new  Paral(n,n,0,  1, x-n, y-2*n,     45, color(255, 0, 255));   
}   
   
void draw() {   
  background(#E6FBFF);        
  stroke(0);    
  ruitjespap.display(); 
  for (int i = 0; i <7; i++)  
  {  
  vorm[i].display();   
  }  
  //assenstelsel   
  stroke(255, 0, 0);   
  line(width/2,0, width/2, height);   
  line(0, height/2, width, height/2);  
}
 
Tangram "Kat"    De schets maakt gebruik van de superclass:  "Vormen"  
en de subclasses:   "Drieh_an" , "Paral" en "Rechthoek".
 
 

Vormen vorm[];   
  
void setup() {   
 size(500,500);  
  int   n = height/9;  
  float a = sqrt(2*n*n);   
  float x = width/2;  
  float y = height/2;   
  vorm      = new Vormen[7];    
  vorm[0]   = new Drieh_an(n*2, 1, x,   y,       90, color(255, 0, 0));  
  vorm[1]   = new Drieh_an(n*2, 1, x+a, y+a,    135, color(0, 255, 0));  
  vorm[2]  =  new Rechthoek(n,n,1, x,   y,      -45, color(0, 244, 255));  
  vorm[3]   = new Drieh_an(n,   3, x,   y-a,    -90, color(255, 255, 0));  
  vorm[4]   = new Drieh_an(n,   3, x,   y-a,    +90, color(255, 255, 0));      
  vorm[5]   = new Drieh_an(a,   5, x,   y,      270, color(0, 0, 255));  
  vorm[6] = new Paral(n,2*n,0,  3, x+a, y+a+2*n,-90, color(255, 0, 255));    
}  
  
void draw() {  
  background(#E6FBFF);   
   stroke(0);    
  for (int i = 0; i < 7; i++)   
  {   
  vorm[i].display();    
  }    
    //assenstelsel     
  stroke(255, 0, 0);     
  line(width/2,0, width/2, height);     
  line(0, height/2, width, height/2);  
}