achth drieh 05

 

Schets met achthoek en acht driehoeken                              terug naar de inleiding

Bekijk de roterende driehoeken

De schets maakt gebruik van de classes Vhoek_n8,    Drieh_nh,    en  de superclass  Vormen

 

Vormen vorm[]; 
void setup() {  
 // fullScreen();  
  size(780, 560);  
  float x = width/2;  
  float y = height/2;  
  float n = height/4;  
  float a = sqrt(2*n*n); 
  float hn = (n+a)/2; //de hoogte van de gelijkzijdige driehoek  
  vorm     = new Vormen[9]; 
  vorm[0] = new Vhoek_n8(n, 0, x, y, 0, color(255, 255, 0, 100)); 
  vorm[1]  = new Drieh_nh(n, hn, 1, x-(a/2+n/2), y-n/2, 90, color(255, 0, 0, 100));  
  vorm[2]  = new Drieh_nh(n, hn, 5, x-(a/2+n/2), y-n/2, 135, color(200, 0, 100, 100));  
  vorm[3]  = new Drieh_nh(n, hn, 1, x+n/2+a/2, y-n/2, -135, color(200, 200, 50, 100));  
  vorm[4]  = new Drieh_nh(n, hn, 5, x+n/2+a/2, y-n/2, -90, color(200, 200, 50, 100));  
  vorm[5]  = new Drieh_nh(n, hn, 1, x+a/2+n/2, y+n/2, -90, color(255, 0, 0, 100));  
  vorm[6]  = new Drieh_nh(n, hn, 5, x+(a/2+n/2), y+n/2, -45, color(200, 0, 100, 100));  
  vorm[7]  = new Drieh_nh(n, hn, 5, x-(a/2+n/2), y+n/2, 90, color(200, 200, 50, 100));  
  vorm[8]  = new Drieh_nh(n, hn, 1, x-(a/2+n/2), y+n/2, 45, color(200, 200, 50, 100));  
 
}  
  
void draw() {  
  background(#E6FBFF);  
  //assenstelsel  
  stroke(255, 0, 0);  
  line (width/2, 0, width/2, height);  
  line(0, height/2, width, height/2);  
  stroke(0);     
  for (int i =0; i < 9; i++)  
  {  
    vorm[i].display();  
  }     
  vorm[0].dpRotRe(vorm[0]);  
  vorm[1].dpRotRe(vorm[1]);  
  vorm[2].dpRotLi(vorm[2]);  
  vorm[3].dpRotRe(vorm[3]);  
  vorm[4].dpRotLi(vorm[4]);  
  vorm[5].dpRotRe(vorm[5]);  
  vorm[6].dpRotLi(vorm[6]); 
  vorm[7].dpRotLi(vorm[7]);  
  vorm[8].dpRotRe(vorm[8]); 
}  
  
void keyPressed() {       
  if (key == 's') { 
    noLoop();  
  }         
  if (key == 'r') {         
    loop();  
  }  
}
 
Schets van een achthoek met binnen, en buitencirkel
 

De schets maakt gebruik van de classes Vhoek_n8,    Ellips,    en  de superclass  Vormen

 

Vormen vorm0, vorm1, vorm2;  
void setup() {  
 size(960,540);  
 float x = width/2;  
 float y = height/2;  
 float n = height/5;  
 float a = sqrt(2*n*n); 
 float binnen = (n+a)/2; 
 float buiten = sqrt((n+a)*(n+a)+n*n)/2; 
 //binnen en buiten zijn de stralen van de cirkels 
 vorm0 = new Vhoek_n8(n, 0, x, y, 0, color(255,255,0,100));  
 vorm1 = new Ellips(binnen, binnen, 0, x, y, 0, color(255,200, 0,100));  
 vorm2 = new Ellips(buiten, buiten, 0, x, y, 0, color(0,255,0, 10));  
}  
 
void draw() {  
 background(#E6FBFF);   
 stroke(255, 0, 0);  
 line (width/2, 0, width/2, height);   
 line (0, height/2, width, height/2);   
 stroke(0);   
 vorm0.display();   
 vorm1.display();  
 vorm2.display();  
}