Code van de superclass "Vormen".              terug naar de inleiding "tekenen met code"         
                                                                        
 
 

class Vormen {    
  float n; int sw;float h1; float h2; int lr; int d; int r; float x;  float y;  float hoek;    
  color c1; color c2;  color c3; color c4; color c5;     
   
 //variabelen en constante van de methodes in de superclass     
  float s;    
  float snelhOpEnNeer = 1;  float snelhHeenEnTerug = 1;   
  float xsnelh = 1;  float ysnelh = 1;   
    
  //De lege constructor   
  Vormen() {   
  }   
   
  //De lege display methode   
  void display() {   
  }     
   
  void dpRotRe(Vormen obj) {    
    obj.hoek = obj.hoek + 0.5;   
  }     
   
  void dpRotLi(Vormen obj) {    
    obj.hoek = obj.hoek - 0.5;   
  }  
   
  void opEnNeer() {     
    y = y - snelhOpEnNeer;     
    if ((y < 0) || (y > height)) {     
      snelhOpEnNeer = snelhOpEnNeer* -1;   
    }   
  }    
   
  void neerEnOp() {     
    y = y + snelhOpEnNeer;     
    if ((y < 0) || (y > height)) {     
      snelhOpEnNeer = snelhOpEnNeer* -1;   
    }   
  }    
  void heenEnWeer() {     
    x = x + snelhHeenEnTerug;     
    if ((x > width) || (x < 0)) {     
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1;   
    }   
  }    
   
  void weerEnHeen() {     
    x = x - snelhHeenEnTerug;     
    if ((x > width) || (x < 0)) {     
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1;   
    }   
  }   
   
  void snelhxy() {     
    x = x + xsnelh;     
    if ((x > width) || (x < 0)) {     
      xsnelh = xsnelh * -1;   
    }     
    y = y + ysnelh;     
    if ((y > height) || (y < 0)) {     
      ysnelh = ysnelh * -1;   
    }   
  }   
}