Code van de superclass "Vormen".

Voor het toepassen van de draaienRe(); en draaienLi(); 
1) De code in draw(); tussen pushMatrix(); en popMatrix();  plaatsen.
2) De vormen in setup() in het (0,0) punt  plaatsen.
3) In draw(); mbv translate(x,y); de vormen in de gewenste positie plaatsen,  zie het voorbeeld bij   "Drieh_an"

 

class Vormen {   
  float n; int sw; float h1; float h2; char l; int lr;  int d;  int r;  
  float x; float y; float hoek; color c1; color c2; color c3; color c4; color c5;   
  //variabelen en constante van de methodes in de superclass   
  float s;  
  float ysnelhUp = 1; float ysnelhDown = 1;   
  float xsnelhRe = 1; float xsnelhLi = 1;   
 
  //De lege constructor   
  Vormen() { 
  }   
 
  //De lege display methode   
  void display() { 
  }   
 
  void dpRotRe(Vormen obj) {   
    obj.hoek = obj.hoek + 0.5;   
    if (obj.hoek >= 360) obj.hoek= 0; 
  }   
 
  void dpRotLi(Vormen obj) {   
    obj.hoek = obj.hoek - 0.5;   
    if (obj.hoek <= -360) obj.hoek= 0; 
  }   
 
  void draaienRe() {  
    s = s + 0.5;  
    rotate(radians(s));  
    if (s > 360) s = 0; 
  } 
 
  void draaienLi() {  
    s = s - 0.5;  
    rotate(radians(s)); 
    if (s < -360) s = 0; 
  } 
 
  void yUp() {   
    y = y - ysnelhUp;   
    if ((y < 0) || (y > height)) {   
      ysnelhUp = ysnelhUp* -1; 
    } 
  }   
  void yDown() {   
    y = y + ysnelhDown;   
    if ((y < 0) || (y > height)) {   
      ysnelhDown = ysnelhDown* -1; 
    } 
  }   
  void xRe() {   
    x = x + xsnelhRe;   
    if ((x > width) || (x < 0)) {   
      xsnelhRe = xsnelhRe * -1; 
    } 
  }   
 
  void xLi() {   
    x = x - xsnelhLi;   
    if ((x > width) || (x < 0)) {   
      xsnelhLi = xsnelhLi * -1; 
    } 
  } 
}