Code van de superclass "Vormen".
Voor het toepassen van de draaienRe(); en draaienLi();
1) De code in draw(); tussen pushMatrix(); en popMatrix(); plaatsen.
2) De vormen in setup() in het (0,0) punt plaatsen.
3) In draw(); mbv translate(x,y); de vormen in de gewenste positie plaatsen, zie het voorbeeld bij "Drieh_an"
class Vormen {
float n; int sw; float h1; float h2; char l; int lr; int d; int r;
float x; float y; float hoek; color c1; color c2; color c3; color c4; color c5;
//variabelen en constante van de methodes in de superclass
float s;
float ysnelhUp = 1; float ysnelhDown = 1;
float xsnelhRe = 1; float xsnelhLi = 1;
//De lege constructor
Vormen() {
}
//De lege display methode
void display() {
}
void dpRotRe(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek + 0.5;
if (obj.hoek >= 360) obj.hoek= 0;
}
void dpRotLi(Vormen obj) {
obj.hoek = obj.hoek - 0.5;
if (obj.hoek <= -360) obj.hoek= 0;
}
void draaienRe() {
s = s + 0.5;
rotate(radians(s));
if (s > 360) s = 0;
}
void draaienLi() {
s = s - 0.5;
rotate(radians(s));
if (s < -360) s = 0;
}
void yUp() {
y = y - ysnelhUp;
if ((y < 0) || (y > height)) {
ysnelhUp = ysnelhUp* -1;
}
}
void yDown() {
y = y + ysnelhDown;
if ((y < 0) || (y > height)) {
ysnelhDown = ysnelhDown* -1;
}
}
void xRe() {
x = x + xsnelhRe;
if ((x > width) || (x < 0)) {
xsnelhRe = xsnelhRe * -1;
}
}
void xLi() {
x = x - xsnelhLi;
if ((x > width) || (x < 0)) {
xsnelhLi = xsnelhLi * -1;
}
}
}