Code van de superclass "Vormen".              terug naar de inleiding
 
 

class Vormen {   
  float n; float h1; float h2; int lr; int d; float x;  float y;  float hoek;   
  color c1; color c2;  color c3; color c4; color c5;    
  
 //variabelen en constante van de methodes in de superclass    
  float s;   
  float snelhOpEnNeer = 1;  float snelhHeenEnTerug = 1;  
  float xsnelh = 1;  float ysnelh = 1;  
   
  //De lege constructor  
  Vormen() {  
  }  
  
  //De lege display methode  
  void display() {  
  }    
  
  void dpRotRe(Vormen obj) {   
    obj.hoek = obj.hoek + 0.5;  
  }    
  
  void dpRotLi(Vormen obj) {   
    obj.hoek = obj.hoek - 0.5;  
  }    
  
  void draaienRe() {    
    s = s + 0.5;    
    rotate(radians(s));   
    if (s > 360) s = 0;  
  }    
  
  void draaienLi() {    
    s = s - 0.5;    
    rotate(radians(s));  
  }  
  
  void opEnNeer() {    
    y = y - snelhOpEnNeer;    
    if ((y < 0) || (y > height)) {    
      snelhOpEnNeer = snelhOpEnNeer* -1;  
    }  
  }   
  
  void neerEnOp() {    
    y = y + snelhOpEnNeer;    
    if ((y < 0) || (y > height)) {    
      snelhOpEnNeer = snelhOpEnNeer* -1;  
    }  
  }   
  void heenEnWeer() {    
    x = x + snelhHeenEnTerug;    
    if ((x > width) || (x < 0)) {    
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1;  
    }  
  }   
  
  void weerEnHeen() {    
    x = x - snelhHeenEnTerug;    
    if ((x > width) || (x < 0)) {    
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1;  
    }  
  }  
  
  void snelhxy() {    
    x = x + xsnelh;    
    if ((x > width) || (x < 0)) {    
      xsnelh = xsnelh * -1;  
    }    
    y = y + ysnelh;    
    if ((y > height) || (y < 0)) {    
      ysnelh = ysnelh * -1;  
    }  
  }  
}