header tekenen

 

Tekenen met code.

kaleidoscopische en meetkundigen effecten gecreeerd  m.b.v polymorfisme in object georienteerd programmeren in processing.
Ga voor een inleiding over processing naar de inleidende pagina
 

  Superclass, "Vormen"

Ik heb een aantal vorm classes aangemaakt die je via de super class " Vormen" kan gebruiken.
Door op een knop met de class naam te klikken zie je de code die je in je processing editor kan plakken.
Onder de code van iedere class staat de code van een schets als voorbeeld.
 
Alle vormen in de classes staan in het (0,0) punt.  De x en y waarden van de constructor komen in de class in translate().
Voor iedere vorm wordt een pushMatrix() en popMatrix uitgevoerd.
 
3d animaties maken.
Dit gaat eenvoudig door in de class rotate(radians(hoek));  te vervangen door rotateX(radians(hoek));  (wel P3D aan size toevoegen!)
Omdat de classes gebruik maken van de vertex functie kan je in de class een z as toevoegen.
 

2D vormen

1) driehoeken   met 90 gr hoek: Drieh_nh90   voorbeeld 90 graden driehoeken en hoeken
    rechthoekig: Drieh_an   voorbeelden rechthoekige driehoeken
    gelijkbenig: Drieh_nh   voorbeelden gelijkbenige driehoeken
2) rechthoeken   Rechthoek   voorbeelden vierkanten met de "Rechthoek" class
3) vlieger   Vlieger   voorbeelden acht pijlen rond achthoek
4) trapezium   Trap_2nn   voorbeeld ruit en trapezium
5) parallellogrammen   gelijkzijdig: Ruit_n   voorbeelden ruiten en gelijkbenige driehoeken  
    Paral_na   voorbeelden Paral_na
    Paral_2na   voorbeelden Paral_2na
    Paral_3na   voorbeelden Paral_3na
6) veelhoeken   vijfhoek: Vhoek_n5   voorbeelden vijfhoeken en driehoeken
    zeshoek: Vhoek_n6   voorbeelden animatie met zeshoeken
    achthoek: Vhoek_n8   voorbeeld driehoeken rond achthoek
7) hoeken   Hoek_n2n            Hoek_n3n      Hoek_n4n         voorbeeld roterende hoeken
8) diverse vormen   Ellips    

 

3D vormen

1) boxen   Box met ruit als top   voorbeeld boxen en ruiten
    Box_nh  met vierkant als top   voorbeelden ''Box_nh''    
    Box_n4naRe   Box_n4naLi  
2) hoekbalken   Hoek3d_na2n   Hoek3d_na3n   Hoek3d_na4n  

 

Voorbeelden

Tangram vormen gans en kat   haas en renner   zwaan en hond
  ellipsen en driehoeken   trapeziums en 4x hoek 3d   alien met meerdere vormen
  parallellogrammen animatie   boxen en 3d hoeken animatie   rechthoeken rond pijl