Tekenen met code.
kaleidoscopische en meetkundigen effecten gecreeerd m.b.v polymorfisme in object georienteerd programmeren in processing.
zie de artikelen over OOP met sub en superclasses
Ga voor een inleiding over processing naar de inleidende pagina
De classes maken, voor de bewegingsmethodes, gebruik van de Superclass, "Vormen" onder "Vormen" staat de class "Ruitjes" voor het toevoegen van ruitjespapier
Ik heb een aantal vorm classes aangemaakt die je via de super class " Vormen" kan gebruiken.
Door op een knop met de class naam te klikken zie je de code die je in je processing editor kan plakken.
Onder de code van iedere class staat de code van een schets als voorbeeld.
Met objecten van de classes "Vlieger" en "Paral" zijn erg veel animaties te maken
Alle vormen in de classes staan in het (0,0) punt. De x en y waarden van de constructor komen in de class in translate().
Voor iedere vorm wordt een pushMatrix() en popMatrix uitgevoerd.
3d animaties maken.
Dit gaat eenvoudig door in de class rotate(radians(hoek)); te vervangen door rotateX(radians(hoek)); (wel P3D aan size toevoegen!)
Omdat de classes gebruik maken van de vertex functie kan je in de class een z as toevoegen.
Boven de code van iedere class staat een header met afbeeldingen van de vorm en de draaipunten. zie de code van deze vorm header
2D vormen
Voorbeelden
Tangram vormen | gans en kat | haas en renner | zwaan en hond alien | ||