drieh an 7

de 7 driehoeken in hun draaipunt

 

 
 
drieh an rot 45
driehoek in dp 5 45 gr rotatie
driehoek in dp 1, -45 gr rotatie
driehoek in dp 3, y = y-a
 
 
 
drieh an rot30
 
driehoek in dp 4, -30 gr rotatie
driehoek in dp 2, 30 gr rotatie
 
 
 
 
 
 drieh an rot1
 
 roterende driehoeken, zie schets
 
 
 
 
 
 
voorbeeld drieh an
 
voorbeeld zie schets
 
 
 
 
drieh an rot2
 
roterende driehoeken, zie schets

header an

de 7 draaipunten

 

driehoek  "Drieh_an"                 terug naar de inleiding

basis  is        a = sqrt(2*n*n);                             Ga naar het artikel "voorbeelden rechthoekige driehoeken" om met "Drieh_an" andere driehoeken samen te stellen.
schuine zijde   = n       Is het eerste argument in de constructor !!
hoogte            = a/2
 
Omdat basis en hoogte bekend zijn kan je Drieh_an ook samenstellen met "Drieh_nh"
 
 

class Drieh_an extends Vormen { 
Drieh_an(float n_, int d_, float x_, float y_, float hoek_, color c1_) {  
 super();  
 n = n_;  
 x = x_;  
 y = y_;  
 hoek = hoek_;  
 c1 = c1_;  
 d = d_;  
 } 
//driehoek basis a = sqrt(2*n*n); 
void display() {  
 fill(c1);  
 // noStroke();  
 pushMatrix();  
 translate(x, y);  
 rotate(radians(hoek));  
 float a;  
 a = sqrt(2*n*n);  
 beginShape();  
 if (d == 0) {vertex(a/2, a/4); vertex(-a/2, a/4); vertex(0, -a/4);}  
 if (d == 1) {vertex(a, 0); vertex(0, 0); vertex(a/2, -a/2);}  
 if (d == 2) {vertex(3*a/4, a/4); vertex(-a/4, a/4); vertex(a/4, -a/4);}  
 if (d == 3) {vertex(a/2, a/2); vertex(-a/2, a/2); vertex(0, 0);}  
 if (d == 4) {vertex(a/4, a/4); vertex(-3*a/4, a/4);vertex(-a/4, -a/4);}  
 if (d == 5) {vertex(0, 0); vertex(-a, 0); vertex(-a/2, -a/2);}  
 if (d == 6) {vertex(a/2, 0); vertex(-a/2, 0); vertex(0, -a/2);}  
 endShape(CLOSE);  
 popMatrix();  
}  
}
 
Schets  met de driehoeken , de schets nu met draaiende driehoeken op deze server
 
 


Vormen[] vorm; 
 
void setup() { 
//  fullScreen(); 
  size(960,540); 
  float x = 0; 
  float y = 0; 
  float x2 = width/2; 
  float y2 = height/2; 
  float n = height/5; 
  float a = sqrt(2*n*n);
  vorm = new Vormen[24]; 
  vorm[0] = new Drieh_an(n, 3, x, y-a, 180, color(255, 0, 0, 100)); 
  vorm[1] = new Drieh_an(n, 3, x, y-a, 0, color(200, 0, 100, 100)); 
  vorm[2] = new Drieh_an(n, 3, x+a, y, -90, color(200, 200, 50, 100)); 
  vorm[3] = new Drieh_an(n, 3, x+a, y, 90, color(200, 200, 50, 100)); 
  vorm[4] = new Drieh_an(n, 3, x, y+a, 0, color(200, 0, 50, 100)); 
  vorm[5] = new Drieh_an(n, 3, x, y+a, 180, color(200, 0, 50, 100)); 
  vorm[6] = new Drieh_an(n, 3, x-a, y, 90, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[7] = new Drieh_an(n, 3, x-a, y, -90, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[8] = new Drieh_an(n, 3, x-a/2, y-a/2, 135, color(100, 200, 100, 100)); 
  vorm[9] = new Drieh_an(n, 3, x+a/2, y-a/2, -135, color(100, 200, 100, 100)); 
  vorm[10] = new Drieh_an(n, 3, x+a/2, y+a/2, -45, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[11] = new Drieh_an(n, 3, x-a/2, y+a/2, 45, color(100, 200, 50, 100)); 
 
  vorm[12] = new Drieh_an(n, 3, x2, y2-a, 180, color(255, 0, 0, 100)); 
  vorm[13] = new Drieh_an(n, 3, x2, y2-a, 0, color(200, 0, 100, 100)); 
  vorm[14] = new Drieh_an(n, 3, x2+a, y2, -90, color(200, 200, 50, 100)); 
  vorm[15] = new Drieh_an(n, 3, x2+a, y2, 90, color(200, 200, 50, 100)); 
  vorm[16] = new Drieh_an(n, 3, x2, y2+a, 0, color(200, 0, 50, 100)); 
  vorm[17] = new Drieh_an(n, 3, x2, y2+a, 180, color(200, 0, 50, 100)); 
  vorm[18] = new Drieh_an(n, 3, x2-a, y2, 90, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[19] = new Drieh_an(n, 3, x2-a, y2, -90, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[20] = new Drieh_an(n, 3, x2-a/2, y2-a/2, 135, color(100, 200, 100, 100)); 
  vorm[21] = new Drieh_an(n, 3, x2+a/2, y2-a/2, -135, color(100, 200, 100, 100)); 
  vorm[22] = new Drieh_an(n, 3, x2+a/2, y2+a/2, -45, color(100, 200, 50, 100)); 
  vorm[23] = new Drieh_an(n, 3, x2-a/2, y2+a/2, 45, color(100, 200, 50, 100)); 
} 
 
void draw() { 
  background(#E6FBFF); 
 // background(0); 
  pushMatrix(); 
  translate(width/2, height/2); 
  vorm[0].draaienLi();       
  vorm[0].display(); 
  vorm[1].display(); 
  vorm[2].display(); 
  vorm[3].display(); 
  vorm[4].display(); 
  vorm[5].display(); 
  vorm[6].display(); 
  vorm[7].display(); 
  vorm[8].display(); 
  vorm[9].display(); 
  vorm[10].display(); 
  vorm[11].display(); 
  popMatrix();  
 
  for (int i = 12; i < 24; i++)   
    vorm[i].display(); 
} 
 
void keyPressed() {    
   if (key == 's') {   
    noLoop();   
  }    
   if (key == 'r') {      
    loop();   
  }   
 }