lijn met rode balletjes, een simpele oefening
inleiding statisch programmeren terug naar de startpagina
Statische schetsen zijn schetsen zonder bewegingen, dynamische schetsen zijn schetsen met bewegingen
In de schetsen wordt geen gebruik gemaakt van de draw(); lus
In een aantal schetsen heb ik code voor ruitjespapier bijgeschreven. Het ruitjespapier is een hulpmiddel om vormen te positioneren.
Bij gebruik van de code in OOP maak ik ,voor het ruitjespapier, gebruik van de class "Ruitjes"
enkele functies | functies tbv statische schetsen Zie ook enkele functies voor mn dynamische schetsen | |
simpele oefeningen | oefeningen met oa de sinus, translate, map, push en popMatrix functies en de for lus | |
schets met ruitjespapier | Boven de schets staat ruitjespapier code zodat je precies de positie van vormen kan bepalen | |
pixel man en vrouw | schetsen van mannetjes en vrouwtjes met het aantal pixels als argumenten van de vormfuncties | |
horizontale en verticale ellipsen | Elipsen samengesteld met for lussen | |
vormen in een vierkant | schets met vormen gepositioneerd op een vierkant van ruitjes | |
poster "In de wolken" | poster gemaakt mbv ruitjespapier met oa de arc(): triangle() en text() functies | |
rotate(); en translate(); functies | De werking van de rotate(); met de translate(): functies met het ruitjespapier als hulpmiddel | |
alien 1 | schets met alien met vertex() functie tussen beginShape(); en endShape(CLOSE); | |
alien 2 | schets met oa triangle(); (regel 35) en de quad(); functie (regel(42) | |
alien 3 | alien 3 bestaat uit de 3 delen hoofd, armen, en benen | |
enkele opmerkingen bij de alien schetsen
De aliens zijn zo uitgelijnd dan de onderdelen zijn te combineren. Zo kan je het hoofd van alien 1 vervangen door die van alien 3
De grootte van de vormen wordt bepaald door nx en ny, zo kan je de vormen eenvoudig groter, langer of dikker maken
Onder de schets van alien 1 staat de code voor het ruitjespapier