code van de schets besproken met de "In de Wolken" groep, woensdag 8 mei 2019.
coderegels 7 t/m 10 zorgen voor de rode lijnen die het venster in vier kwadranten verdeelt
De coordinaten van het middelpunt van het venster is voor x = width/2 (regel 3) en voor y = height/2 (regel 4)
De diameter van de zwarte puntjes is n (regel 13) en n is 1/10 deel van de hoogte van het venster (regel 5)
De diameter van de rode lijnen is n/10 (regel 7) dit is 1/10 deel van de diameter van de zwarte puntjes
coderegel 12 stroke(0); zorgt er voor dat de vier punten zwart zijn.
Let op: in het computer coordinatenstelsel is y omhoog negatief dus -, in het Cartesiaanse coördinatenstelsel is y omhoog positief dus +
size(960,540);
float x = width/2;
float y = height/2;
float n = height/10;
strokeWeight(n/10);
stroke(255,0,0);
line(0, y, width, y);
line(x, 0, x, height);
stroke(0);
strokeWeight(n);
point(x-4*n,y-2*n);
point(x+4*n,y-2*n);
point(x+4*n,y+2*n);
point(x-4*n,y+2*n);
Code van de schets besproken met de ¨In de Wolken¨ groep, woensdag 15 mei 2019
de code tussen regel 10 en 22 zorgen voor het ruitjespapier en de rode lijnen van het assenstelsel
De lengte en breedte van ieder vakje n = height/10, (zie regel 7) dus ieder vakje is 1/10 deel van de hoogte van het venster
Door in regel 2 size(960,540) te vervangen door fullScreen() wordt n aangepast aan de schermgrootte en daarmee ook de vormen.
size(960,540);
background(149,205,224);
float x = width/2;
float y = height/2;
float n = height/10;
//horizontale lijnen van het ruitjespapier
for (float i = 0; i < height; i = i + n) {
line(0, i, width, i);
}
//verticale lijnen van het ruitjespapier
for (float j = 0; j < width; j = j + n) {
line(j-width/160, 0, j-width/160, height);
}
//assenstelsel
strokeWeight(1);
stroke(255,0,0);
line(0, y, width, y);
line(x, 0, x, height);
//-------------hier begint de code van de schets-------------
//vier punten in de vier kwadranten
stroke(0);
strokeWeight(n);
point(x-4*n,y-2*n);
point(x+4*n,y-2*n);
point(x+4*n,y+2*n);
point(x-4*n,y+2*n);
//groene rechthoek in het kwadrant li boven
strokeWeight(1);
fill(0,255,0);
rect(x-6*n, y-2*n, n, 2*n);
//rode ellipse in het kwadrant re boven
fill(255,0,0);
ellipse(x+6*n, y-2*n, n, 2*n);
//blauwe driehoek
fill(0,0,255);
triangle(x-3*n, y-2*n, x-2*n, y-3*n, x-n, y-2*n);
//geel huisje in het midden
fill(255,255,0);
beginShape();
{
vertex(x-2*n, y+2*n);
vertex(x-2*n, y);
vertex(x, y-n);
vertex(x+2*n, y);
vertex(x+2*n, y+2*n);
endShape(CLOSE);
}