pentomino's terug naar de startpagina
Een
pentomino is een meetkundige vorm, die uit vijf aan de zijde grenzende vierkanten bestaat
.
Net zoals domino's en tetromino's zijn pentomino's een bijzonder type van polyomino's
Ze werden vanaf 1953 door de Amerikaanse professor SW Golomb beschreven.
Golomb gaf de vormen een naam als letter die ongeveer overeen kwam met de vorm
Er zijn twaalf verschillende pentomino-vormen waarin twee vormen, die elkaars spiegelbeeld zijn, voor een tellen
Ik heb van de pentomino's 12 classes gemaakt met de letter als class naam
en de class "Pentos" met alle pentomino's in een draaipunt
tetromino's
Er zijn vijf verschillende tetromino vormen
De class namen van de tetromino's hebben ook een letter met de letter "t" toegevoegd.
Met de class "Rechthoek" maak je de O en I tetromino.
De tetromino's hebben als extra constructor argumenten de lijndikte en lijnkleur.
Door in de class de functie "strokeJoin(ROUND);" toe te voegen ontstaan ronde hoeken van de lijnen. (zie tetromino "St")
Door op een knop met de class naam te klikken zie je de code die je in je processing editor kan plakken.
Onder de code van iedere class staat de code van een schets als voorbeeld.
Alle vormen in de classes staan in het (0,0) punt. De x en y waarden van de constructor komen in de class in translate().
Voor iedere vorm wordt een pushMatrix() en popMatrix uitgevoerd.
Code in processing
De pentomino en tetromino classes zijn gecodeerd in processing.pde
Onder deze classes staan voorbeelden in processing.pde.
Zo kan je in de processing editor experimenteren met de classes en voorbeelden
De schetsen maken allemaal gebruik van de processing superclass "Vormen"
Code in p5.js
De animaties heb ik omgezet naar p5.js Deze animaties maken gebruik van p5.js classes en p5.js superclasses
Boven de animatie schetsen staan de linken naar de benodigde p5.js classes en de p5.js superclass "Vormen"
De animaties zijn te manipuleren met knoppen
pentomino classes met voorbeelden
in processing.pde
|
|
animaties in p5.js
|
|
tetromino classes met voorbeelden
in processing.pde
|
|
|
|
|
|
pentomino "F" |
|
"F","X" animatie |
|
"Rechthoek" |
pentomino "I" |
|
acht tetromino's "Lt" |
|
tetromino "Lt" |
pentomino "L" |
|
twaalf tetromino's "St" |
|
tetromino "St" |
pentomino "N" |
|
"N","Z", parallellogrammen |
|
tetromino "Tt"
|
pentomino "P"
|
|
animaties in p5.js
|
|
|
pentomino "T"
|
|
"T","Y" animatie
|
|
|
pentomino "U"
|
|
"U","F" achthoek
|
|
|
pentomino "V"
|
|
"V","T","X","Hoek" animatie
|
|
|
pentomino "W"
|
|
"W", "St", "Paral", "Text"
|
|
animaties in p5.js
|
pentomino "X"
|
|
"U", "T", "X" animatie
|
|
"T", "X" en "Drieh_nh" animatie
|
pentomino "Y"
|
|
|
|
|
pentomino "Z"
|
|
"Z","F","Drieh_nh","Paral"
|
|
|
|
|
|
|
|
"T" , Drieh_nh maken achthoek
|
|
in de p5.js rubriek OOP vormen
|
|
|
met de classes "Kn7" en "Kn9" samen met "Rechthoek" kan je oa een oneindige knoop samenstellen
Deze animaties zijn gecodeerd in processing.pde