header

6) heen en terug bewegen in een methode   toegevoegd                                              terug naar de inleiding
 
 

class Mens {   
  float x;   
  float y;    
  float snelhHeen = 2;  
  float snelhTerug = 4;  
  float snelhHeenEnTerug = 3;  
 
  Mens(float x_, float y_) {   
    x = x_;   
    y = y_;   
  }  
   
  void man() {   
    fill(255);   
    ellipse(x, y-120, 50, 50); // hoofd   
    rect(x-25, y-20, 20, 75); // been links   
    rect(x+5, y-20, 20, 75); // been rechts   
    rect(x-25, y-95, 50, 75); // lijf   
    rect(x-45, y-95, 20, 70); // arm links   
    rect(x+25, y-95, 20, 70); // arm rechts 
  }  
   
   void vrouw() {   
    fill(255);   
    ellipse(x, y-120, 50, 50); // hoofd   
    rect(x-25, y-20, 20, 75); // been links   
    rect(x+5, y-20, 20, 75); // been rechts   
    fill(106, 165, 45); // licht groen   
    triangle(x, y-58, x-35, y, x+35, y); // Minirokje is driehoek  
    fill(255);   
    rect(x-25, y-95, 50, 75); // lijf   
    rect(x-45, y-95, 20, 70); // arm links   
    rect(x+25, y-95, 20, 70); // arm rechts 
  }  
  void heen() {   
    x = x + snelhHeen;   
    if (x > width) {   
      x = 0; 
    } 
  }  
  void terug() {   
    x = x - snelhTerug;   
    if (x < 0) {   
      x = width; 
    } 
  }  
 void heenEnTerug() {  
    x = x + snelhHeenEnTerug;   
    if ((x > width) || (x < 0)) {   
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1; 
    } 
  }  
  void terugEnHeen() {  
    x = x - snelhHeenEnTerug;   
    if ((x > width) || (x < 0)) {   
      snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1; 
    } 
  } 
}