De "Ruitjes" class terug naar de inleiding
De horizotale en verticale lijnen worden vanuit het middelpunt (width/2, height/2) getekend en hebben een afstand i tot elkaar want i = i + n
In deze class is n de breedte en hoogte van een vakje
In de "Ruitjes" class onder deze class is nx de breedte en ny de hoogte van een vakje
class Ruitjes {
float y;
float x;
float n;
Ruitjes(float n_, float x_, float y_) {
x = x_;
y = y_;
n = n_;
}
void display() {
strokeWeight(1);
stroke(0);
// horizontale lijntjes
for (float i = 0; i < height/2; i = i + n) {
line(0,height/2+i,width, height/2+i); //naar beneden
line(0,height/2-i,width, height/2-i); //naar boven
}
//verticale lijntjes
for (float i = 0; i < width/2; i = i + n) {
line(width/2+i,0, width/2+i,height); //naar rechts
line(width/2-i,0, width/2-i,height); //naar links
}
strokeWeight(2);
stroke(255, 0, 0);
//rode assenstelsel
line(0, height/2, width, height/2);
line(width/2, 0, width/2, height);
stroke(0);
strokeWeight(n/10);
//om de 5 vakjes een controle puntje plaatsen
for (int k = 0; k < height; k = k+5) {
point(x-k*n, y);
point(x+k*n, y);
point(x, y-k*n);
point(x, y+k*n);
}
strokeWeight(1);
stroke(0);
}
}
De "Ruitjes" class waarin nx = de breedte van het vakje en ny = de hoogte van het vakje
class Ruitjes {
float y;
float x;
float nx;
float ny;
// constructor 1) nx = breedte 2) ny is de hoogte van een vakje
Ruitjes(float nx_, float ny_, float x_, float y_) {
x = x_;
y = y_;
nx = nx_;
ny = ny_;
}
void display() {
strokeWeight(1);
stroke(0);
// horizontale lijntjes ny is de afstand tussen de horizontale lijnen
for (float i = 0; i < height/2; i = i + ny) {
line(0,height/2+i,width, height/2+i); //naar beneden
line(0,height/2-i,width, height/2-i); //naar boven
}
//verticale lijntjes nx is de afstand tussen de verticale lijnen
for (float i = 0; i < width/2; i = i + nx) {
line(width/2+i,0, width/2+i,height); //naar rechts
line(width/2-i,0, width/2-i,height); //naar links
}
strokeWeight(2);
stroke(255, 0, 0);
//rode assenstelsel
line(0, height/2, width, height/2);
line(width/2, 0, width/2, height);
stroke(0);
strokeWeight(nx/5);
//om de 5 vakjes een controle puntje plaatsen
for (int k = 0; k < height; k = k+5) {
point(x-k*nx, y);
point(x+k*nx, y);
point(x, y-k*ny);
point(x, y+k*ny);
}
strokeWeight(1);
stroke(0);
}
}