schets met 11 dansende ballen in een array                                terug naar de inleiding 

Bovenstaande animatie is gemaakt met de dansende ballen schets in p5.js

In regel 2 wordt het array bal van het type Ballen (is de classnaam) aangemaakt.
In regel 5 wordt het array geinitieerd met de 10 cellen 0 t/m 9
Regel 8 is de constructor, iedere cel van het array krijgt een bal object met iedere bal een at random start positie .
 
 

Ballen [] bal; 
void setup() { 
  size(960, 540); 
  bal = new Ballen[10]; 
  for (int i = 0; i < 10; i++) 
  { 
    bal[i] = new Ballen(random(0,width), random(0, height)); 
  } 
} 
 
void draw() { 
//  background(#E6FBFF); 
  for (int i = 0; i < 10; i++) 
{ 
  bal[i].display(); 
  bal[i].randcontrole(); 
  bal[i].snelh(); 
} 
} 
void keyPressed() {       
  if (key == 's') {      
    noLoop(); 
  }         
  if (key == 'r') {         
    loop(); 
  } 
}
 

 

de class "Ballen"

De constructor variabelen x en y worden in regel 4 en 5 global gedeclareerd,
De variabelen xsnelh en ysnelh, tbv de methode "randcontrole", worden in regel 6 en 7 gedeclareerd en geinitieerd.
 
 

class Ballen { 
 
  float x; 
  float y; 
  float xsnelh = 4; 
  float ysnelh = 4;  
 
  Ballen(float x_, float y_) { 
    x = x_; 
    y = y_; 
  } 
 
  void snelh() { 
    x = x + xsnelh; 
    y = y + ysnelh; 
  } 
 
  void randcontrole() { 
    if (x > width || x < 0)  xsnelh = xsnelh*-1; 
    if (y > height || y < 0)  ysnelh = ysnelh*-1; 
  } 
 
  void display() { 
    fill(255, 0, 0); 
    ellipse(x, y , 20, 20); 
  } 
}