schets met 11 dansende ballen in een array terug naar de inleiding
Bovenstaande animatie is gemaakt met de dansende ballen schets in p5.js
In regel 2 wordt het array bal van het type Ballen (is de classnaam) aangemaakt.
In regel 5 wordt het array geinitieerd met de 10 cellen 0 t/m 9
Regel 8 is de constructor, iedere cel van het array krijgt een bal object met iedere bal een at random start positie .
Ballen [] bal;
void setup() {
size(960, 540);
bal = new Ballen[10];
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
bal[i] = new Ballen(random(0,width), random(0, height));
}
}
void draw() {
// background(#E6FBFF);
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
bal[i].display();
bal[i].randcontrole();
bal[i].snelh();
}
}
void keyPressed() {
if (key == 's') {
noLoop();
}
if (key == 'r') {
loop();
}
}
de class "Ballen"
De constructor variabelen x en y worden in regel 4 en 5 global gedeclareerd,
De variabelen xsnelh en ysnelh, tbv de methode "randcontrole", worden in regel 6 en 7 gedeclareerd en geinitieerd.
class Ballen {
float x;
float y;
float xsnelh = 4;
float ysnelh = 4;
Ballen(float x_, float y_) {
x = x_;
y = y_;
}
void snelh() {
x = x + xsnelh;
y = y + ysnelh;
}
void randcontrole() {
if (x > width || x < 0) xsnelh = xsnelh*-1;
if (y > height || y < 0) ysnelh = ysnelh*-1;
}
void display() {
fill(255, 0, 0);
ellipse(x, y , 20, 20);
}
}