header

7) de bewegingsmethodes x, y bewegingen en opEnNeer toegevoegd
 
 Het script met drie bewegende mensen.                                               terug naar de inleiding
 
 

 
Mens m1;  
Mens m2;  
Mens m3; 

void setup() {  
 size(840, 560);  
 m1 = new Mens(width/4*1, height/2);  
 m2 = new Mens(width/4*2, height/2);  
 m3 = new Mens(width/4*3, height/2);  
} 
void draw() {  
 background(255);  
 m1.man();
 m1.heenEnTerug();
 
 m2.vrouw();
 m2.opEnNeer();
 
 m3.man();  
 m3.snelhxy();  
}
 

In de klasse de methodes OpEnNeer en Snelhxy toegevoegd.
 
 


 
class Mens {  
 float x;  
 float y;  
 float snelhHeen = 2;  
 float snelhTerug = 4;  
 float snelhHeenEnTerug = 8;  
 float snelhOpEnNeer = 2;  
 float xsnelh = 1;  
 float ysnelh = 8; 

 
Mens(float x_, float y_) {  
 x = x_;  
 y = y_; 
 } 

 
void man() {  
 fill(255);  
 ellipse(x, y-120, 50, 50); // hoofd  
 rect(x-25, y-20, 20, 75); // been links  
 rect(x+5, y-20, 20, 75); // been rechts  
 rect(x-25, y-95, 50, 75); // lijf  
 rect(x-45, y-95, 20, 70); // arm links  
 rect(x+25, y-95, 20, 70); // arm rechts 
 } 

 
void vrouw() {  
 fill(255);  
 ellipse(x, y-120, 50, 50); // hoofd  
 rect(x-25, y-20, 20, 75); // been links  
 rect(x+5, y-20, 20, 75); // been rechts  
 fill(106, 165, 45); // licht groen  
 triangle(x, y-58, x-35, y, x+35, y); // Minirokje is driehoek  
 fill(255);  
 rect(x-25, y-95, 50, 75); // lijf  
 rect(x-45, y-95, 20, 70); // arm links  
 rect(x+25, y-95, 20, 70); // arm rechts 
 } 

 
void heen() {  
 x = x + snelhHeen;  
 if (x > width) {  
 x = 0; 
 } 
 } 

 
void terug() {  
 x = x - snelhTerug;  
 if (x < 0) {  
 x = width; 
 } 
 } 

 
void heenEnTerug() {  
 x = x + snelhHeenEnTerug;  
 if ((x > width) || (x < 0)) {  
 snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1; 
 } 
 } 

 
void terugEnHeen() {  
 x = x - snelhHeenEnTerug;  
 if ((x > width) || (x < 0)) {  
 snelhHeenEnTerug = snelhHeenEnTerug * -1; 
 } 
 } 

 
void opEnNeer() {  
 y = y - snelhOpEnNeer;  
 if ((y < 0) || (y > height)) {  
 snelhOpEnNeer = snelhOpEnNeer* -1; 
 } 
 } 

void snelhxy() {  
 x = x + xsnelh;  
 if ((x > width) || (x < 0)) {  
 xsnelh = xsnelh * -1; 
 }  
 y = y + ysnelh;  
 if ((y > height) || (y < 0)) {  
 ysnelh = ysnelh * -1; 
 } 
 } 
}