1) Inleiding open source.
zie ook de open source gedragscode van de P5.js gemeenschap De gemeenschapsverklaring in het Nederlands
1a) aantekeningen tbv de schoolklasjes
Waarschuwing over het downloaden van open source software.
Processing
"Mondriaan" voorbeeld tonen, in de pde plakken, effecten tonen die ontstaan door het veranderen van de code.
Misschien is sterren en draaiende planeten ook leuk om naar processing te copieeren ? met toets "o" geef je een reset
Naar de
eigen open processing pagina verschil tussen generatief en niet generatief tonen, demo effecten die ontstaan door verandering van de code
open processing klasje laten zien. Ook open source hardware laten zien?
2) inleiding over WebGL
Ontwikkeling van het internet en de browser
1) alleen teksten.
2) teksten met foto's.
3) teksten foto's, video's en geluid
4) teksten foto's, video's geluid en interactief te beinvloeden 3D animaties, zoals webgames, virtual en augmented reality.
Om van deze internet mogelijkheden gebruik te maken moet je browser beschikken over extra software, voor 3D animaties is dat WebGL.
3) wat is WebGL ?
WebGL is een open source software bibliotheek geinstalleerd in de meeste webbrowsers .WebGL is ontwikkeld door de
Khronos groep,
een groep in 2000 gesticht door verschillende bedrijven.
WebGL schetsen kunnen bestaan uit java en shader code geschreven in GLSL (Graphic Library Shader Language zie paragraaf 7)
Een Webgl framework is een sofware pakket om op een simpele manier interactieve 3d animaties mbv WebGL te maken.
Zie de lijst van WEBGL frameworks. Noemenswaardig zijn THREE.js, (uitspraak three dot js, zie paragraaf 6) A-frame (werkt direct in VR) en Unity.
4) Websites die gebruik maken van WebGL
3d animaties gemaakt met P5.js maken ook gebruik van WebGL (zie mijn 3d animatie met 12 parallellogrammen)
Website met WEBGL toepassingen alteredqualia niet alles wat daar getoond wordt is open source.
(De vele publicaties mevr de Bruine roepen bij mij evenzovele vragen op !)
Je kan door muisklikken de veranderingen stoppen!! De code die zij gebruikt is open source
zie haar github pagina
In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt van:
2) De schets maakt gebruik van GLSL (Graphic Library Shader language) coderegels, bedacht door de webgame ontwikkelaars
ArKano22 en
martinsh
3) De "walking in the air" video van de Nasa zelfs onze Andre heeft er aan meegewerkt
5) A-frame een Webgl, VR framework
A_Frame is een Webgl Framework om VR (virtual reality) animaties te bouwen en is gebasseerd op Three.js.
De VR ervaringen met A-Frame werken met Vive, Rift, Daydream, GearVR en cardboard (hoe dat precies gaat weet ik niet) info over
VR headsets
De meeste schetsen werken met het aframe.min.js script. A-Frame beschikt niet over een eigen forum
De website van de painter. Omdat de code van de painter (open source) beschikbaar is kan. Je kan de painter ook op je localhost zetten.
6) Three.js als voorbeeld van de structuur van de website van een open source gemeenschap.
Naar de THREE.JS website zie ook de site van Mr Doob, de initatiefnemer van Three.js en de three.js rubriek op deze site
1) Documentatie met voorbeelden
2) leden van de gemeenschap hebben contact met elkaar via twitter en een
Forum (showcases met veel lockdown projecten),
en de projecten van
prisonner 849 (Paul West) en de door
Hofke verzamelde showcases Met linken naar codepen
3) De gemeenschap bestaat uit gebruikers (hier 38439) en deelnemers (hier 1352)
4) De broncode documentatie en de code van de voorbeelden zijn via
github te downloaden
5) T shirt met logo te koop
Voorbeeld van websites op de startpagina van Three.js
1) De site van
Lars Berg met veel voorbeelden. Lars maakt gebruik van mn Three.js en
cannon.js
2)
Cine shader hier kan je de in shadertoy (zie paragraaf 7) gemaakte shaders in een bioscoop omgeving tonen en editen.
3) De site Hackery, Math & Design van Steven Wittens met leuke animaties en achtergrond artikelen.
Three.js voorbeelden waarvan de code beschikbaar is
1) Een
schets om met kogeltjes zachte vormen weg te schieten. De schets maakt gebruik van het script
ammo.js (Avoided Making My Own)
2) Het laden van verschillende typen 3D bestanden voorbeeld van het
glTF helm bestand glTF is een van de honderden 3D bestand formaten.
7) Het gebruik van shaders in Three.js
Shaders worden gemaakt met
openGLSL (openGL Shader Language) en zijn geschikt om de
GPU (graphische processor unit) parallel aan te sturen.
8) De shader gemeenschap
Shaders worden voornamelijk in game's gebruik oa in minecraft. In de film The Throne of Fire in 1983 werden al shaders gebruikt.
enkele leden van de shader gemeenschap:
4) Evvvvil , zijn echte naam weet ik niet maar hij is een dog therapist, boating shoes enthusiast, mullet lover & shader coder
6)
aieckik met 583 shaders ga ook naar zijn github kanaal AieKick is een van de Lovers of Code and Art in all their forms zie ook zijn
shadereditor noodlesplate
Wat komt er na WebGL ?
WebGPU? wat komt er na de GPU? De
KPU?
Ideee !! een pixelhouder project starten ? moet nog worden uitgewerkt.
Je zie dan hoe mensen afspraken met elkaar maken. Mogelijk krijgen je zo een indruk van de gemoedstoestand van een groep op een bepaald moment
Deze bevat documentatie van de meest gebruikte libs zoals oa three.js OrbitControls, en de loaders
ammo is de "Bullet physics engine" en kent honderde toepassingen
Zie ook de website
enabled3d met github linken met oa veel voorbeelden met het gebruik van ammo.js in three.js
waarom aangepast ?
Zie de website enable3d met github linken
Enkele niet eerder genoemde open source platforms
Openframe is een platform geschikt voor de rasberry py. Wat is open frame?
Openframe is an open source platform for artists, curators and art enthusiasts to share, discover and display digital art.
Openframe is dus geen framework
Openframeworks is een open source C++ gereedschapskist om creatief te coderen Is ook geschikt voor de raspberry py
OpenCV = Open Source Computer Vision Library met schetsen in C++ OpenCV geeft ook niet gratis cursussen
Cecium.js (niet volleding open source) lib om 3d globe animaties om zo data te visualiseren Zie het github kanaal
Vulkan ontwikkeld door de Khronos groep voor 3d met de GPU
Vulkan is een SDK te installeren in ubuntu met sudo apt update en sudo apt install vulkan-sdk
babylon.js is net als Three.js een WebGL framework voor 3d animaties, met 349 deelnemers, zie het github kanaal van Babylon
Via de deelnemers van op github geplaatste projecten
Deelnemers aan grote opensource project zijn vaak ook actief in andere open source projecten
De projecten procesing , p5.js , en ml5.js zijn ITP projecten van the Tich School of art van de NYU zie ook het
ITP github kanaal
1) deelnemers aan het processing project
Rune Skoldborg Madsen zie zijn github kanaal met oa zijn rune.js project
2) deelnemers aan het p5.js project
p5.js is een project van de processing foundation met 435 deelnemers. Veel deelnemers zijn of waren verbonden aan het ITP van de NYU
Stalgia Grigg met de p5.xr lib een lib om in p5.js VR schetsen te maken met een eigen p5.xr website
3) deelnemers aan het p5.js sound project
Jason Sigal zie
zijn github kanaal en ga naar zijn website, en zijn portofolio pagina met veel muziek projecten
4) Deelnemers aan het ml5.js project
zie het lijstje met de meest actieve deelnemers, klik op Hanna Davis.
Zij werkt oa met
D3.js een lib om open data te visualiseren.
Via de deelnemers in github kanaal van D3.js kom je in de wereld van de door data gedreven kunstenaars
Zie ook
stylegan een NVIDIA NVlabs project. zie ook de site van
Brandon Dorsy met het DREAM project "we gebruiken het meer maar begrijpen het minder"
Ga ook naar het github kanaal van
Tom-Lucas Säger. Hij heeft in 2020 in een workshop over ml5.js georganiseerd
5) Machine learning for art, ml4a.js
Een project van Francis Tsjeng, Gene Kogan en Andreas Refsgaard met nog 16 deelnemers zie
ml4a op github
ml4a is geschreven in python
Andreas heeft ook samen met Gene een meetup gegeven bij de CCU groep in Utrecht
Abraham is een autonome artificieele kunstenaar
6) Deelnemers aan het Three.js project
Ricardo Cabello (alias Mr Doob) met oa het
glsl-sandbox project (voor de shadertoy mensen) met 14 deelnemers met oa
Tom MackWright.
Tom heeft gewerkt aan het OpenStreetMap project en was actief in het hier boven genoemde D3 project en het
Observable project
In 2019 heb ik nog een Three.js locomotiefje mbv dit boek gemaakt
Don doet ook mee met het A frame project zie de
A frame website en het
A frame github kanaal met 347 deelnemers
Zie ook de Nederlandse site
webxr.nl uit Amsterdam met een meetup groep van 187 leden zie ook de
webxr voorbeelden pagina op deze website
Java libs die te gebruiken zijn binnen het Three.js framework
cannon.js geinspireerd door Three.js en het genoemde ammo.js project. Cannon.js is gestart door Stefan Hedman.
zie de cannon.js github pagina met 17 deelnemers en 2100 geregistreerde gebruikers.
tween.js zie de
github pagina, dankzij tween.js zijn oa interessante bewegingspatronen binne Three.js mogelijk. Er is ook een
jsm versie van tween.js in ontwikkeling
facebook Lees ook de open source code of conduct van facebook
Pytorch, detectron2, Classy Vision, react360 om 360 graden en VR content te maken met react en Docusauris met 600 deelnemers.
Ga ook naar de
React website
Google
Open source projecten van google meest bekende project is
Tensorflow
Google Summer of code (GSoC) een internationaal jaarprogramma waarin Google prijzen toekent aan studenten
die in de zomer een open source software project hebben afgerond. zie ook
Google Code Jam een programeer wedstrijd voor wiskundige
met het zephyr OS een RTOS OS project een nieuwe generatie om boards te flashen oa de BBC Microbit
Dankzij zephyr kan je veel meer doen met de microbit hardware na 10.17 minuten de flash instructies. zie de doc
enkele Linux distro's
ubuntu studio met software pakketten met een grafische interface voor "creative individuals in the area of audio productions, video production, grapic desing, photography, and desktop publishing"
Kali Linux een distro met penatration testing software. Op dit moment bevat Kali Linux meer dan 600 penetration testing tools
De gemeenschap heeft veel slecht en niet werkende tools verwijdert
Enkele wetenschappers, kunstenaars en wiskundige die zich met digital art bezig houden
levin Golan verbonden aan de universiteit van Pitsburg.
Zie ook het overzicht van Art and code homemade projecten van studenten
Patricio Gonzalez een veelzijdig kunstenaar die oa digital art maakt met shaders Hij is mede schrijver van The Book of shaders
lars Berg was ook deelnemer aan dit project uit 2015
Open source libs
Open source lib een "massive collection of the world's best open source software" gesponsord door Digital Ocean
ga je bijv zoeken naar "Webgl2" toepassingen dan kom je bij 80 open source webgl projecten
Zoek naar shaders en je kom bij 360 Open Source Shaders Software projecten
Niet eerder genoemde open source platforms
Rust foundation
voor het in de wolken klasje
video Pauline Verseput
Marin Boverhof studio de Maan