Schets met vier vijfhoeken en vier gouden driehoeken terug naar de inleiding
De schets maakt gebruik van objectmethodes van de superclass "Vormen" en de objecten van de subclasses "Vhoek_n5" en "Drieh_nh"
De vijfhoeken ,vorm[6] en vorm[7], draaien in draaipunten 4 en 2 , met de "b" toets verander je de draaipunten in 1 en 5
met de "a" toets draaien ze weer in draaipunten 4 en 2
Zie ook de afbeelding van Het Pentagon
Bekijk de roterende vijfhoeken en driehoeken
Vormen [] vorm;
void setup() {
size(960, 540);
float x = width/2;
float y = height/2;
float n = height/4;
float rl = sqrt(50+10*sqrt(5))*n/10; //rl is de lange straal van de vijfhoek
float rk = sqrt(25+10*sqrt(5))*n/10; //rk is de korte straal van de vijfhoek
float h = (rl+rk); //h is de lijn van vlak naar hoek
vorm = new Vormen[8];
vorm[0] = new Drieh_nh(n, h, 1, x-n/2, y,-90, color(255, 255, 0, 100));
vorm[1] = new Drieh_nh(n, h, 5, x+n/2, y, 90, color(255, 255, 0, 100));
vorm[2] = new Drieh_nh(n, h, 6, x, y, 0, color(0, 255, 0, 100));
vorm[3] = new Drieh_nh(n, h, 6, x, y, -180, color(0, 255, 0, 100));
vorm[4] = new Vhoek_n5(n, 6, x, y, 0, color(0, 0, 255, 50));
vorm[5] = new Vhoek_n5(n, 6, x, y, 180, color(0, 0, 255, 50));
vorm[6] = new Vhoek_n5(n, 4, x-n/2, y, -90, color(200, 0, 0, 50));
vorm[7] = new Vhoek_n5(n, 2, x+n/2, y, 90, color(200, 0, 0, 50));
}
void draw() {
background(#E6FBFF);
// background(0);
//assenstelsel
stroke(255, 0, 0);
line (width/2, 0, width/2, height);
line(0, height/2, width, height/2);
stroke(0);
for (int i = 0; i < 8; i ++)
{
vorm[i].display();
}
vorm[0].dpRotRe(vorm[0]);
vorm[1].dpRotLi(vorm[1]);
vorm[6].dpRotLi(vorm[6]);
vorm[7].dpRotRe(vorm[7]);
}
void keyPressed() {
if (key == 's') {
noLoop();
}
if (key == 'r') {
loop();
}
if (key == 'a') {
vorm[6].d = 4;
vorm[7].d = 2;
}
if (key == 'b') {
vorm[6].d = 5;
vorm[7].d = 1;
}
}