Plak de te bewerken shader in de editor en verander variabelen met het muiswieltje

  

 

vierkant derde schets

 
 

inleiding shaders in glsl.                      terug naar de startpagina

Met glsl (graphic libary shader language) kan je de gpu of grafische processor unit (of grafische kaart) shader animaties maken.
Een deel van de shaders zijn deels aangepaste shaders uit The Book of Shaders. 
Ga ook naar de shadertoy website, waar dagelijks open source shaders worden gepubliceerd
Shadertoy is een initaitief van de wiskundige Inigo Qualez zie zijn youtube kanaal

Zie ook mijn artikel shaders in three.js    zie ook paragraaf 8 in mijn artikel "open source notities"

shader 2)  Uniforms en abs() met de schets als datafragment in een html.index bestand.
De shader maakt gebruik van het GlslCanvas.js script. shader 2 is het voorbeeld hoe je de shader op je website kan plaatsen
In de overige voorbeelden wordt alleen het datafragement, wat in de string staat, weergegeven 
Het dataframent kan je in de glsEditor van Patricio Gonszalesvivo plakken en real time bewerken
 

Shaders gemaakt met glsl 

gl_frag_Color   voorbeelden met de gereserveerde vec4 variabele gl_Frag_Color  
2 Uniforms en abs()    met voorbeelden van uniform u_time en de abs(sin()) functie  
3 gl_FragCoord    
4 length()   berekend de lengte van de pixel vectoren zo cirkels construeren   
5 smoothstep() inleiding    
6 smoothstep()   met smoothstep() en length() een cirkel construeren coord x,y = [-1 , 1]  
7 smoothstep()   in een plot functie, schuine lijn met achtergrond gradient  
8 smoothstep()   in een plot functie met de functies pow(), step(), mod(), en smoothstep()  
9 mix()   en meerdere niet lineare curven in het canvas  
10 rechthoek   mbv een rect functie met een step functie die in een mix functie de mixfactor is  
11 vierkant   met step en smoothstep functies, shader met 3 vierkantjes  
12 functies   mod(), fract(), clamp(), sign(), distance()  
13 length() en fract()   lengte van de pixelvectoren invoeren in de fract() functie  
14 bewegingspatronen   met de kleuren palette en wiskundige functies  
         

 

 rechthoek , shader 3

 

 

 

length() en fract(), shader 3