inleiding shaders in glsl.
Met glsl (graphic libary shader language) kan je de gpu of grafische processor unit (of grafische kaart) shader animaties maken. zie wikipedia OpenGL_Shading_language
Een deel van de shaders zijn deels aangepaste shaders uit The Book of Shaders.
shader 2) Uniforms en abs() met de schets als datafragment in een html.index bestand. De shader maakt gebruik van het GlslCanvas.js script
Shaders gemaakt met glsl
1 | gl_frag_Color | voorbeelden met de gereserveerde vec4 variabele gl_Frag_Color | 11 | vierkant | met step en smoothstep functies, shader met 3 vierkantjes | ||||
2 | Uniforms en abs() | met voorbeelden van uniform u_time en de abs(sin()) functie | 12 | functies | mod(), fract(), clamp(), sign(), distance() | ||||
3 | gl_FragCoord | 13 | length() en fract() | lengte van de pixelvectoren invoeren in de fract() functie | |||||
4 | length() | berekend de lengte van de pixel vectoren zo cirkels construeren | |||||||
5 | smoothstep() inleiding | ||||||||
6 | smoothstep() | met smoothstep() en length() een cirkel construeren | |||||||
7 | smoothstep() | in een plot functie, schuine lijn met achtergrond gradient | |||||||
8 | smoothstep() | in een plot functie met de functies pow(), step(), mod(), en smoothstep() | |||||||
9 | mix() | en meerdere niet lineare curven in het canvas | |||||||
10 | rechthoek | mbv een rect functie met een step functie die in een mix functie de mixfactor is |