vierkant derde schets

inleiding shaders in glsl.

Met glsl (graphic libary shader language) kan je de gpu of grafische processor unit (of grafische kaart) shader animaties maken. zie wikipedia OpenGL_Shading_language

Een deel van de shaders zijn deels aangepaste shaders uit The Book of Shaders.

shader 2)  Uniforms en abs() met de schets als datafragment in een html.index bestand. De shader maakt gebruik van het GlslCanvas.js script

Shaders gemaakt met glsl 

gl_frag_Color   voorbeelden met de gereserveerde vec4 variabele gl_Frag_Color  
2 Uniforms en abs()    met voorbeelden van uniform u_time en de abs(sin()) functie  
3 gl_FragCoord    
4 length()   berekend de lengte van de pixel vectoren zo cirkels construeren   
5 smoothstep() inleiding    
6 smoothstep()   met smoothstep() en length() een cirkel construeren  
7 smoothstep()   in een plot functie, schuine lijn met achtergrond gradient  
8 smoothstep()   in een plot functie met de functies pow(), step(), mod(), en smoothstep()  
9 mix()   en meerdere niet lineare curven in het canvas  
10 rechthoek   mbv een rect functie met een step functie die in een mix functie de mixfactor is  
11 vierkant   met step en smoothstep functies, shader met 3 vierkantjes  
12 functies   mod(), fract(), clamp(), sign(), distance()  
13 length() en fract()   lengte van de pixelvectoren invoeren in de fract() functie  
         
         

 

 rechthoek derde schets

 

 

 

length() en fract() derde schets