functies te gebruiken bij dynamisch programmeren terug naar de inleiding
frameRate(); Hiermee verander je de doorloopsnelheid van de draw functie. De default frameRate is 60 frames per seconde.
void mousePressed() { }
void keyPressed() { } (zie dansende ballen in een array regel 21 t/m 28)
bewegingsfuncties
pushMatrix(); // let op, de te roteren vormfunctie komt altijd na rotate()
translate(width/2, height/2);
rotate(radians(i)); // i in graden, radians zet graden om in radialen
i = i + 1; // in het declaratie deel float i; declareren
if (i > 360) i = 0; // na een rondje de teller weer op 0 zetten
rect(0, 0, width/10, height/10);
popMatrix();
rotateX(); rotateY(); rotateZ(); (rotate in derde dimensie, aan size, of aan fullScreen P3D toevoegen)
mouse functies deze moet je binnen de draw functie gebruiken
mouseX en mouseY bijvoorbeeld in ellipse(mouseX, mouseY, 30,30);
pmouseX en pmouseY Dan wordt de vorige (previous) muispositie gewist
bijvoorbeeld in line(pmouseX, pmouseY, mouseX, mouseY);
variabelen
mouseButton LEFT of RIGHT kan je oa gebruiken in de mousePressed functie
frameCount; Is een variabele waarin het aantal frames wat is doorlopen, te gebruiken in de frameRate(); functie.
zie het voorbeeld schets met 4 ruiten en 6 trapeziums.