drie poppetjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dikke en dunne poppetjes

 

poppetje in een functie met argumenten: x, y positie en grootte n als functie van height.         terug naar de inleiding
 
De class "Ruitjes is aan de schets toegevoegd om positie en grootte van de poppetjes precies te kunnen bepalen
 
De functie vrouw wordt in draw() drie keer, in verschillende posities en grootte, aangeroepen.
 
 

Ruitjes ruitjespap; 
float x;    
float y;    
float n; 
 
void setup() {  
  size(960, 540); 
   x = width/2;    
   y = height/2;    
   n = height/18; //n is de grootte van het vakje 
   ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y); 
}  
  
void draw() {  
  background(#E6FBFF);   
  ruitjespap.display(); 
// Het poppetje is 9 vakjes hoog dus met n/9 is het poppetje een vakje hoog 
 
  vrouw(x-6*n, y,   n/2);   //poppetje is 4.5 vakjes hoog  
  vrouw(x,     y,   n);     //poppetje is 9 vakjes hoog   
  vrouw(x+9*n, y,   n*1.5); //poppetje is 9+4.5 = 13.5 vakjes hoog 
}  
  
void vrouw(float x, float y, float n)  
{   
 fill(255, 255, 0,100);   
 strokeWeight(2);  
 ellipse(x,  y-4*n, 2*n, 2*n);   //hoofd      
 rect(x-n,   y-3*n, 2*n, 3*n);   //lichaam    
 rect(x-2*n, y-3*n, n,   3*n);   //arm li    
 rect(x+n,   y-3*n, n,   3*n);   //arm re   
 rect(x-n,   y+2*n, n/2, 2*n);   //li been    
 rect(x+n/2, y+2*n, n/2, 2*n);   //Re been   
   
 quad(x-2*n, y+2*n, x-n, y, x+n, y, x+2*n, y+2*n); //jurk      
}
 

poppetje in een functie met color als toegevoegd argument

Het jurkje krijgt de kleur

 

Ruitjes ruitjespap; 
float x;    
float y;    
float n; 
 
void setup() {  
  size(960, 540); 
   x = width/2;    
   y = height/2;    
   n = height/18; //n is de grootte van het vakje 
   ruitjespap = new Ruitjes(n,x,y); 
}  
  
void draw() {  
  background(#E6FBFF);   
  ruitjespap.display(); 
// Het poppetje is 9 vakjes hoog dus met n/9 is het poppetje een vakje hoog 
 
  vrouw(x-6*n, y,   n/2,   color(255,0,   0,  100));   //rode poppetje is 4.5 vakjes hoog  
  vrouw(x,     y,   n,     color(0,  255, 0,  100));   //groene poppetje is 9 vakjes hoog   
  vrouw(x+9*n, y,   n*1.5, color(0,  0,   255,100));   //blauwe poppetje is 9+4.5 = 13.5 vakjes hoog 
}  
  
void vrouw(float x, float y, float n, color c)  
{   
 fill(255, 255, 0,100);   
 strokeWeight(2);  
 ellipse(x,  y-4*n, 2*n, 2*n);   //hoofd      
 rect(x-n,   y-3*n, 2*n, 3*n);   //lichaam    
 rect(x-2*n, y-3*n, n,   3*n);   //arm li    
 rect(x+n,   y-3*n, n,   3*n);   //arm re   
 rect(x-n,   y+2*n, n/2, 2*n);   //li been    
 rect(x+n/2, y+2*n, n/2, 2*n);   //Re been   
 fill(c);  //quad (is het jurkje) krijgt de kleur 
 quad(x-2*n, y+2*n, x-n, y, x+n, y, x+2*n, y+2*n); //jurk      
}
 

 

poppetje in een functie met de argumenten: x, y positie, breedte nx, de hoogte ny, en de kleur van de jurk

Van het ruitjespapier is de lengte van het vakje met nx instelbaar en de hoogte met ny.

 
 

Ruitjes ruitjespap; 
float x;    
float y;    
float nx; 
float ny; 
 
void setup() {  
  size(960, 540); 
//  fullScreen(); 
   x = width/2;    
   y = height/2;    
   nx = height/20; //nx is de lengte van het vakje 
   ny = height/20; //ny is de hoogte van het vakje 
   ruitjespap = new Ruitjes(nx, ny, x, y); 
}  
  
void draw() {  
  background(#E6FBFF);   
  ruitjespap.display(); 
// Het poppetje is 9 vakjes hoog  dus met ny/9 is het poppetje een vakje hoog 
// Het poppetje is 4 vakjes breed dus met nx/4 is het poppetje een vakje breed 
 
//het rode poppetje is 4 vakjes breed en 9*0.5 = 4.5 vakjes hoog  
  vrouw(x-6*nx, y,   nx,     ny*0.5,     color(255,0,   0,  100));    
//het groene poppetje is 4 vakjes breed en 9 vakjes hoog  
  vrouw(x,      y,   nx,     ny,       color(0,  255, 0,  100));   
//Het blauwe poppetje is 4*0.5 = 2 vakjes breed en 9*1.5  = 13.5 vakjes hoog 
  vrouw(x+9*nx, y,   nx*0.5, ny*1.5,   color(0,  0,   255,100));    
}  
  
void vrouw(float x, float y, float nx, float ny, color c)  
{   
 fill(255, 255, 0,100);   
 strokeWeight(2);  
 ellipse(x,   y-4*ny, 2*nx, 2*ny);   //hoofd      
 rect(x-nx,   y-3*ny, 2*nx, 3*ny);   //lichaam    
 rect(x-2*nx, y-3*ny, nx,   3*ny);   //arm li    
 rect(x+nx,   y-3*ny, nx,   3*ny);   //arm re   
 rect(x-nx,   y+2*ny, nx/2, 2*ny);   //li been    
 rect(x+nx/2, y+2*ny, nx/2, 2*ny);   //Re been   
 fill(c);  //quad (is het jurkje) krijgt de kleur 
 quad(x-2*nx, y+2*ny, x-nx, y, x+nx, y, x+2*nx, y+2*ny); //jurk      
}