header tekenen

inleiding 3d vormen met classes van boxen, hoekbalken en voorbeelden.               terug naar de startpagina

De classes maken, voor de bewegingsmethodes, gebruik van de  Super class "Vormen"

Door op een knop met de class naam te klikken zie je de code die je in je processing editor kan plakken.
Alle vormen in de classes staan in het (0,0) punt.  De x en y waarden van de constructor komen in de class in translate();

Voor iedere vorm wordt een pushMatrix(); en popMatrix(); uitgevoerd.

capture
Van de schetsen, met een "C" voor de knoppen, kan je een video maken
De schetsen maken gebruik van de door tapioca24 ontwikkelde lib: 
<script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/p5.capture@1.4.1/dist/p5.capture.umd.min.js"></script>
Door de lib in index.html te plaatsen werkt de capture en kan je WebM, GIF, mp4, PNG en JPG maken en downloaden.
Ga voor alle info naar zijn NPM kanaal
 
   
classes van boxen en hoekbalken
met voorbeelden in pde
  voorbeelden in p5.js  
        box met ruit als top: "Box"                                                                                
    box met vierkant als top: "Box_nh"      
    "Box_4naRe"  "C" vier hoekbalken en vier boxen  
    "Box_4naLi"      
    hoekbalk "Hoek3d_na2n"   trapeziums en hoekbalken  
    hoekbalk "Hoek3d_na3n"      
    hoekbalk "Hoek3d_na4n"  "C" vier hoekbalken en acht boxen  

 

 
Voorbeelden met boxen in p5.js
 
Box   drie boxen en tien ruiten   onmogelijke driehoek met boxen         penrose driehoek    
             
Box_nh   
"C"  animatie 1 met acht boxen   animatie 2 met acht boxen    
    vier boxen  "C" acht boxen en acht hoekbalken    
             
Boxr   Boxen met ruit in driehoeksformatie   schets in "OOP met class"    
             

 

                              acht boxen en vier hoekbalken  

 drie boxen en tien ruiten

 

acht boxen en vier hoekbalken